06. marts 2025

Fusionskontrol af mindre virksomhedsfusioner (”Call-in-reglen”)

I Danmark har der i mange år været anmeldelsespligt, hvis de deltagende virksomheder i en fusion har en årsomsætning, der overstiger nogle fastsatte tærskler. Omvendt har fusioner med ”mindre” virksomheder ikke været underlagt fusionskontrol.

Den 1. juli 2024 trådte en lovændring i kraft, der har ændret på dette udgangspunkt. Efter disse regler kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (herefter ”Styrelsen”) kræve en fusion anmeldt, hvis:

  • de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr. og
  • Styrelsen vurderer, at der er risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling.

Er betingelserne opfyldt, giver dette Styrelsen mulighed for at kræve en fusion anmeldt. Forud for lovændringen, var der kun anmeldelsespligt ved fusioner hvor:

  • de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 900 mio. kr., og mindst to af de deltagende virksomheder hver især har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 100 mio. kr., eller
  • mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.

Hvilke virksomheder er potentielt påvirket af de ændrede regler?

Der er rigtigt mange fusioner i Danmark, der som udgangspunkt ikke overstiger anmeldelsestærsklerne, men hvor de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr. Efter lidt over 7 måneder med de nye regler er der dog dags dato ikke nogen transaktion, hvor Styrelsen har krævet en fusion anmeldt efter de nye regler. Det må dog hævdes, at der lige op til lovens ikrafttræden blev gennemført transaktioner i Danmark, som var i risiko for at blive krævet anmeldt, havde de været gennemført lidt senere.

Reglen forventes navnlig at blive anvendt, hvis en fusion medfører skabelse eller styrkelse af en dominerende stilling. Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at bestemmelsen eksempelvis kan finde anvendelse på ”killer acquisitions”, altså hvor en etableret virksomhed opkøber en mindre innovativ virksomhed i opstartsfasen. Bestemmelsen finder anvendelse på alle sektorer, men ifølge forarbejderne særligt indenfor finans, pharma- og techsektorerne. Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at denne betingelse skal ses i sammenhæng med den materielle vurdering, som Styrelsen foretager af fusioner omfattet af de gældende regler. På baggrund af erfaringer fra udlandet forventes det, at det årligt maksimalt vil omfatte en til to fusioner.

Frister for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indkaldelse

Styrelsen skal som udgangspunkt, senest 15 hverdage efter, at de er blevet bekendt med fusionen, træffe afgørelse om, hvorvidt denne skal anmeldes. Styrelsen anses dog først for at være ”bekendt” med fusionen, når de har modtaget relevante og tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om fusionen skal kræves anmeldt. Efter Styrelsens egen vejledning er dette først tilfældet, når Styrelsen selv vurderer, at oplysningerne er tilstrækkelige. Almindelig offentliggørelse er efter lovens forarbejder ikke tilstrækkelig.

Er Styrelsen ikke blevet ”bekendt” med fusionen, kan de ikke kræve en fusion anmeldt senere end 3 måneder efter, at en fusi‍onsaftale er indgået, et overtagelsestilbud er offentliggjort eller en kontrollerende andel er erhvervet, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Ved særlige omstændigheder er fristen 6 måneder efter fusionens gennemførelse.

Der er heller ikke praksis for, hvad der udgør særlige omstændigheder, men det antages f.eks. at være tilfældet, hvis virksomhederne ikke besvarer spørgsmål fra Styrelsen, Styrelsen bliver orienteret om fusionen lige før 3-måneders-fristens udløb, eller virksomhederne har holdt fusionen fortrolig.

Hvordan skal virksomheder forholde sig til reglen?

Vi har mange transaktioner, som ikke er anmeldelsespligtige efter de almindelige omsætningstærskler, men som nu risikerer at blive krævet anmeldt af Styrelsen, da de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr.

Vil man som deltagende virksomhed sikre sig, at fusionen ikke kræves anmeldt (med det potentielle udkom, at fusionen ikke godkendes), så bliver man nødt til at kontakte Styrelsen og enten få dem til at bekræfte, at de ikke kræver fusionen anmeldt eller alternativt gøre dem ”bekendt” med transaktionen, således at fristen på 15 hverdage påbegyndes.

I en allerede kompleks og tidskrævende proces er dette dog ikke altid tiltalende for parterne, særligt hvis parterne er af den opfattelse, at fusionen ikke vil hæmme konkurrencen, også henset til hvor få transaktioner Styrelsen selv forventer bliver krævet anmeldt efter de nye regler.

Der bliver derfor utvivlsomt gennemført og closet mange virksomhedshandler, hvor parterne ikke med sikkerhed ved, om fusionen kræves anmeldt efterfølgende. Dette udgør utvivlsomt en risiko. Skulle Styrelsen kræve en fusion anmeldt efter, at den er gennemført, kan de forbyde fusionen, dog med den modifikation, at parterne får mulighed for at afgive tilsagn for at fjerne skadevirkningerne. Ønsker parterne ikke at afgive disse tilsagn, vil Styrelsen udstede påbud om deling af de overtagne eller fusionerede virksomheder eller aktiver eller ophør af den fælles kontrol eller enhver anden forholdsregel, som vil kunne genoprette den effektive konkurrence.

Ovenstående regler er i øvrigt en del af en tendens, der også ses i mange andre lande. Opererer virksomhederne på markeder udenfor Danmark og er virksomhederne under de omsætningstærskler, der er gældende i disse pågældende lande, risikerer virksomhederne derfor også potentielt at blive påvirket af en Call-in regel der.

Styrelsens vejledning for fusioner under de almindelige omsætningstærskler kan findes her: 

https://kfst.dk/vejledninger/kfst/dansk/2024/20240930-vejledning-om-fusioner-under-de-almindelige-omsaetningstaerskler

Vær opmærksom på at denne nyhed oprindeligt er udgivet den 06.03.2025, hvorfor der kan være kommet ændringer i lovregler, retspraksis, vejledninger mv. siden. Nyheden er en vejledning og kan ikke stå alene.

Vi anbefaler altid, at du kontakter Codex Advokater for at få konkret juridisk rådgivning omkring det pågældende område, herunder indholdet af gældende regler.