31. juli 2025

Beskyttelse af virksomheders immaterielle rettigheder – del 1

Det vil ofte være relevant for enhver virksomhed at overveje, hvordan den bedst muligt beskytter sine opfindelser, forretningskendetegn, designs og øvrige immaterielle rettigheder. Ikke blot for at beskytte virksomhedens rettigheder mod misbrug fra tredjemand, men også for at sikre den økonomiske værdi af selve virksomheden.

Over de næste par måneder vil vi gennemgå de væsentligste immaterielle rettigheder, samt hvordan en virksomhed kan opnå beskyttelse af disse. Det første indlæg omhandler varemærker.

Den optimale beskyttelsesform afhænger naturligvis af den enkelte virksomhed og det specifikke produkt, som sælges, ligesom de forskellige typer af immaterielle rettigheder stiller forskellige krav til, hvordan og hvornår beskyttelsen kan opnås.

Varemærker – beskyttelse af forretningskendetegn

Et varemærke er en virksomheds kendetegn og kan udgøres af tegn og ord, navne, logoer, slogans, lyde, farver, emballage og former, som har særpræg. Det afgørende er, at varemærket adskiller virksomheden fra konkurrenterne, og det kan derfor være en virksomheds vigtigste aktiv. Varemærket kan beskyttes både nationalt og internationalt.

Varemærker, som skal gælde i Danmark, stiftes ved ibrugtagning eller registrering. Stiftelse ved registrering sker ved ansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen. En sådan rettighed er i princippet evigtvarende, blot der bliver betalt fornyelsesgebyr hvert 10. år. 

Stiftelsen af varemærkeret i Danmark kan også ske gennem international registrering af et varemærke. Det kan f.eks. ske via EU eller et særligt internationalt kontor, og hvor Danmark i den internationale ansøgning bliver angivet som et af de lande, hvori varemærket skal beskyttes. Der stilles her samme krav for at opnå en gyldig registrering som for et nationalt ansøgt varemærke.

Selv om rettigheder er registrerede, kan de fortabes. Der skal dog nogle særlige omstændigheder til, f.eks. at brugen ophører eller at varemærket bliver til en almindelig kendt betegnelse, f.eks. navnet ”panserglas”, som har været genstand for en sag i Danmark.

Stiftelse ved ibrugtagning i Danmark er lidt mere komplekst. Stiftelsen sker her efter en konkret vurdering af  den geografiske udbredelse. Har ibrugtagningen blot en lokal karakter, så er der ikke stiftet en varemærkeret. En varemærkeret stiftet ved ibrugtagning gælder som hovedregel så længe varemærket benyttes, og ophører brugen vil der efter en periode derfor være risiko for rettighedstab.

Omstændigheden med brugsophør for et varemærke, er vigtig at være opmærksom på.

Vær opmærksom på at denne nyhed oprindeligt er udgivet den 31.07.2025, hvorfor der kan være kommet ændringer i lovregler, retspraksis, vejledninger mv. siden. Nyheden er en vejledning og kan ikke stå alene.

Vi anbefaler altid, at du kontakter Codex Advokater for at få konkret juridisk rådgivning omkring det pågældende område, herunder indholdet af gældende regler.